carte sau publicatie
pe cartea.ro
Teoria clasei de lux
- Autor: Thorstein Veblen
- Editura: Editura Publica
- Colectia: Co-lectia de economie
- Categoria: Economie
- ISBN: 978-973-1931-16-6
- An aparitie: 2009
- Numar de pagini: 344
- Format carte: 14.5 x 20.5 cm
Munca este bratara de aur, se spune. Dar nu e greu sa vezi ca unii muncesc,
iar altii doar poarta bratara. Despre cei din urma Veblen vorbeste in Teoria
clasei de lux: despre cei care isi fac o slujba din a nu munci.
O viata fara griji, in care principalul scop este acela de a pierde vremea. Dar
nu oricum, ci cat mai spectaculos. De aici si consumerismul, caruia Veblen i-a
dat potrivitul nume de consum ostentativ.
Hainele, hrana, arta, chiar si partenerul de viata sunt semne ale bunastarii si
ele trebuie sa fie cat mai batatoare la ochi. Se da o lupta intre clasa
industriala, al carei motor este instinctul artizan, si clasa de lux, dominata
de instinctul de prada altfel spus, intre cei care fac si cei care isi aroga
dreptul de proprietate. Iar cei din urma, ne spune Veblen, sunt mult mai
adaptati pentru supravietuire.
Depasind cu mult economia politica, Teoria clasei de lux, publicata in 1899,
si-a depasit cu mult si propriul timp, fiind azi o lectura absolut obligatorie.
"Veblen ignora convingerea curenta ca, in principiu, o carte de teorie
economica si una de teorie a culturii nu pot avea prea multe lucruri in comun.
Sau ca, daca au, atunci ar trebui probabil ca intalnirea lor sa produca o
abordare militanta in cazul de fata, o lunga demascare a viciilor burgheziei
si a exceselor societatii de consum. Veblen nu propune insa revolutii
anticonsumiste; tot ce face e sa descopere si sa eticheteze realitatea, cu
stilul lui ne-american de a scrie."
Crenguta Nicolae, Redactor sef adjunct, Business Magazin
"Veblen satirizeaza consumul de dragul consumului, in care nu se aplica
legea utilitatii marginale si unde singurul scop al consumului este acela de a
epata, de a parveni sau de a confirma un anume statut social. O carte scrisa in
1899 in America este foarte actuala pentru Romania anului 2009, pentru ca la
acel nivel de capitalism primitiv ne gasim astazi in economiile emergente.
smecherii cu masini sport rosii si pitipoancele cu aspiratii, capitalistii
imbogatiti de stat, cafenelele din Dorobanti, vilele din Pipera si tricourile cu
un crocodil pe piept iata tot atatea simboluri ale capitalismului romanesc si
ale elitei economice de la noi, pe care le veti vizualiza cu ochii mintii citind
cartea lui Veblen, desi scrisa intr-un alt timp si spatiu. Peste tot insa clasa
de lux, oriunde si oricand, a dat societatii mai putin decat a luat de la ea."
Liviu Voinea, Director Executiv, Grupul de Economie Aplicata
Vezi mai multe detalii pe libraria ishop.ro
si subiect apropiat..